Bewogen jaar voor DG Personen met een handicap

Bewogen jaar voor DG Personen met een handicap

Net op de valgreep viel het jaarverslag 2017 van het DG Personen met een handicap in onze mailbox.  Het blijkt een jaar vol veranderingen te zijn geweest. Begin 2017 schakelde de dienst over op nieuwe software voor de behandeling van hun dossiers. Na tal van technische problemen keerde ze noodgedwongen terug naar het oude programma. De Vlaamse ‘Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden’-dossiers (THAB) werden overgedragen naar de zorgkassen, dit samen met een deel van het personeel. Er volgde echter geen verbetering in de dienstverlening, maar een achteruitgang door een te hoge werkdruk en tal van technische problemen.

Wie in 2017 een dossier indiende, moest gemiddeld 7 maanden wachten op de behandeling van hun dossier. Dat is anderhalve maand langer dan in 2016. Door de technische problemen met de nieuwe software werden er zelfs 28 procent minder dossiers afgewerkt dan het jaar daarvoor. Toch was het aantal personen dat een Inkomenvervangende- of Integratietegemoetkoming (IVT of IT) ontvangt nog nooit zo hoog: 182.895. Een stijging van 2 procent tegenover 2016. De grootste stijging gebeurde bij  de 65-plussers met 6,6 procent.

Sinds 1 januari 2017 worden de THAB-dossiers administratief dus afgehandeld door de zorgkassen. Omdat een deel van het personeel de overgedragen dossiers volgde, werden er 38 nieuwe mensen tewerkgesteld. Desondanks kampte de dienst met een grote achterstand bij het behandelen van de dossiers. Omwille van deze problemen was de DG Personen met een handicap zeer moeilijk te bereiken. Zo bleven in 2017 gemiddeld 66 procent van de telefonische oproepen onbeantwoord. Door de overschakeling op een nieuw systeem voor de behandeling van de contactformulieren werden er tijdens de maand juli zelfs geen contactformulieren behandeld.

In de mailbox regende het klachten. Naar aanleiding van de verschillende problemen werkte de dienst een ‘stabilisatieplan’ uit. Het doel is om de diensteverlening in de komende 2 tot 3 jaar te verbeteren. Zo werd er in 2017 al gewerkt aan de herwerking van ‘My handicap’, de online tool om aanvragen bij DG Personen met een handicap in te dienen. De dienst wil een tool ontwikkelen waarin de mensen zowel aanvragen kunnen indienen als dossiers raadplegen. Tot nu toe gebeurde dit via aparte tools.

In het jaarverslag erkend de dienst dat ze nog een lange weg te gaan hebben, maar ze laten weten dat de wil om te verbeteren aanwezig is.

Nieuwsbrieven

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

* verplicht veld